INTERCULTURALITAT I EDUCACIÓ

INTERCULTURALITAT I EDUCACIÓ

sábado, 12 de diciembre de 2009

4. AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA

INFORME FINAL DE LA PAC3.
Les webquest són un recurs motivador i útil pel treball de la interculturalitat. Les activitats d´aprenetatge, preseleccionades pel docent, afavoreixen que els estudiants, mitjançant recursos d´internet, tinguin accés a aquestes fonts, puguin seleccionar i analitzar la informació que contenen amb l´objectiu de millorar la seva comprensió sobre temes de tasques sol·licitades.
Amb les webquest es pretén aprofitar el potencial educatiu que internet ofereix i per tant resulten un recurs de gran interès educatiu actualment dins la societat del coneixement i de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Com a recurs educatiu potencia, també, l´autonomia educativa de l´alumnat. Partint del plantejament d´una situació, els alumnes hauran d´anar descobrint i elaborant de manera autònoma les tasques proposades. L´ajuda del mestre és puntual.

La webquest “Fem un intercanvi amb el Marroc” pot resultar un recurs útil i motivador pel treball de la interculturalitat com a coneixedor d´una cultura diferent com és la marroquina, aprofundint en la religió, la vestimenta, l´agricultura, la ramaderia, la cuina..., és a dir, les característiques pròpies de la cultura.
Permet analitzar la diversitat cultural i trencar estereotips o creences generalitzades i establir relacions positives i d´intercanvi. Planteja un treball d´aprofundiment de la cultura d´estudi, des de dins, introduient-nos en el país, mitjançant fotos, recorreguts, característiques que visualment ens ajudaran a fer-nos una idea més real. Totes aquestes particularitats permetran, posteriorment, fer un intercanvi d´opinions, de visions i de criteris. Fomentant el diàleg i la comunicació entre els participants de l´activitat.
El fet de centrar-se en una cultura específica pot limitar la seva aplicació a les aules. Però això no ha de ser un impediment per utilitzar-lo. Pot resultar un recurs útil en aquelles situacions on la convivència entre cultures es difícil o simplement hi ha desconeixement. No cal buscar sempre problemàtiques per conèixer cultures diferents a les pròpies, es pot utilitzar per ampliar coneixements. Si més no, la pròpia participació d´immigrants procedents del país d´estudi pot enriquir aquest aprenentatge i aquest intercanvi.

Webquest: FEM UN INTERCANVI AMB EL MARROC
http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=2559

VALORACIÓ DE LA PAC2 I LA PAC3
La creació d´una webquest (PAC2) i l´avaluació d´un recurs educatiu ja creat (PAC3) ens han ajudat a descobrir o a ampliar els coneixements que ja teníem sobre aquests tipus de recursos en línia. Hi ha un ampli ventall de recursos en línia.
La seva utilitat i la seva utilització cada cop són més grans, ja que les noves tecnologies han entrat amb força dins l´àmbit educatiu. Per tant és necessari i útil conèixer-los i saber-los utilitzar.

Una anàlisi prèvia de necessitats i una anàlisi del recurs que es vol utilitzar seran necessaris abans de fer-lo servir. No tot el que trobem en línia per internet és útil ni adequat, per tant hem de tenir una actitud crítica i valorar els recursos que se´ns ofereixen.

Personalment, després de crear una webquest juntament amb dos companys (PAC2) i d´analitzar una webquest (PAC3) m´he apropat a aquest recurs, desconegut fins el moment. Penso, ara, que són un recurs molt motivador pels alumnes. Se´ls hi ofereixen activitats guiades, dins un tema determinat, i ells han d´anar treballant les diferents tasques que se´ls hi proposen, de manera autònoma juntament amb els companys. El paper del mestre és de guia i d´ajuda puntual. Això potencia la relació i la comunicació, alhora que s´estudia i s´aprofunditza en un tema. Hi ha gran varietat de temàtiques.

Remarcar que és necessari i imprescindible saber catalogar i fer una anàlisi dels recursos abans de fer-los servir. No tot serveix per a tot.

No hay comentarios:

Publicar un comentario